غلبه فیلمهای فروشنده به خروشنده
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۳۵۸۹
به گزارش قدس آنلاین، محمد تقی فهیم منتقد سینما هر دوشنبه متنی درباره وضعیت سینمای کشور منتشر میکند. فهیم جزو منتقدانی است که علاوه بر شناخت ساختاری و زیباییشناسانه سینما، زمینههای شکل گیری آثار را و جریانهای سیاسی اجتماعی در پس هر اثر و جریان هنری را هم خوب می شناسد.
فهیم در متن اخیرش نوشته است: طی مراسمی که چند روز پیش برگزار شد، جمشید هاشم پور ضمن انتقاد تلویحی از اوضاع سینما ، احیای آن را آرزو کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نقل یک خاطره:
بیست سال پیش جشنواره فیلم های دینی در یزد برگزار شد. اغلب سینمایی ها ، از جمله نگارنده و هاشم پور به این مراسم دعوت بودیم. همه به سالن مراسم افتتاحیه رفتیم. مجری مرحوم علی معلم بود. از سوی سیاست گزاران و مدیران ارشادی ، تیزری آماده و پخش شد که سینمای ایران را قطب بندی و مرور می کرد. من تصادفا کنار هاشم پور نشسته بودم . متن تیزر از فیلم هایی می گفت که فرهنگ کشور را به "تاراج" می برند و روی این بخش ها تصاویری از فیلم هایی تدوین شده بود که هاشم پور بازی داشت و هر جا ظاهر می شد با تند ترین کلمات مورد حمله و تحقیر قرار می گرفت. هاشم پور که خیس عرق شده بود مرتب به من می گفت "دارن با من چکار می کنند اقا". و متقابلا پلان هایی از فیلم های فروشنده و عبوس فستیوال پسند وقت را به عنوان آثاری که باعث اعتلای فرهنگ و نجات کشور می شوند، معرفی می شد و ...
تیزر که تمام شد ، متولیان سینمایی ردیف جلو و بقیه مدعوین به تبعیت، سازنده تیزر و محتوای آن را ایستاده تشویق کردند. البته در پایان مراسم، انبوه جوان هایی که مقابل سالن اجتماع کرده بودند، برخلاف آقایان، هاشم پور را تا میدان اصلی شهر روی دوششان حمل کردند.
آنچه امروز شاهد آن هستیم حاصل تلاش بی وقفه ی هدفمند کسانی است که سینمای ایران را به این میدان کشاندند. جریان مدیریت کننده سینما، همه مسیرها را به سمتی فلش گذاری کرده بود که پیر و جوان فیلمساز تنها راه بقا را در حرکت به سمت مقصد طراحی شده می دیدند. فیلمسازی که وارد فارابی می شد با نصب تابلویی به نام مرحوم کیارستمی مواجه می شد، درحالی که رسول ملاقلی پور یک دهه قبل فوت کرده بود و آثارش در عین نگاه به مخاطب عام، مورد وثوق خواص و منتقدین هم بود . آیا این اتفاق غیر از این بود که فیلمسازان را به سمتی خاص رهنمون می کرد؟ جوان جویای نامی که در پی پریدن بود، چگونه می توانست در برابر چراغ های چشمک زن مدیران مرعوب فستیوال ها مقاومت کند ، خصوصا که در هیچ مرحله از تصویب متن و حمایت، اشاره ای به مولفه های مورد پسند مخاطب داخلی نمی شد که برعکس رزومه حضور فستیوال های غربی ملاک افزایش برآوردها قرار می گرفت.
ترغیب و تشویق ساخت فیلم های عبوس ضد مخاطب تنها متوجه فیلمسازان جوان نبود که حتی پرکارهای معروف را هم قربانی می گرفت. برای نمونه فیلمساز خوب آن سال ها ، سید رضا میرکریمی که در مقطعی به هیچ وجه حاضر نشد پایان فیلم زیر نور ماه را به نفع شرکت در فستیوال کن تغییر دهد و آشکارا دست رد به سینه ژیل ژاکوب زد ، از فیلم یه حبه قند به بعد ، همه اجزا و ویژگی فیلم هایش، با تمنای جایزه به سرانجام رسیدند. چرا راه دور برویم سعید روستایی پس از نمایش فیلم "ابد و یک روز" صحبتی داشت با این مضمون که فیلم برای جشنواره ها نمی سازد و ابد و یک روز را به هیچ جشنواره ای نخواهد فرستاد ، اما شاهدیم که هم ایشان حالا با فیلم بدون پروانه اش ، دور دنیا راه افتاده است.
بی تردید در افتادن سینما به ورطه کنونی عوامل متعددی دخیل بوده است، اما نباید شک کرد که راس این عوامل را غلبه فیلم های فروشنده و عبوس تشکیل می دهد ، واقعیتی که با تغییر مسیر از سمت فیلم های فروشنده به خروشنده، اتفاقات نوینی را شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: محمد تقی فهیم نقد سینما و فیلم فیلم های فروشنده هاشم پور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۳۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بازیگر قدیمی سینما به کما رفت + عکس
علیاکبر طوفانپناه بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون که از چندی پیش در بیمارستان بستری شده بود، به کما رفت.
این بازیگر، فعالیت بازیگریاش را از سال ۱۳۵۱ با بازی در فیلم سرگروهبان ساخته سعید مطلبی آغاز کرد.
او در بسیاری از فیلمهای سینمایی ایفای نقش کرد. فیلم هایی، چون برخورد، روزی که خواستگار آمد، معصوم و ... از فعالیتهای او پس از انقلاب است.
طوفانپناه از دوستان نزدیک مرحوم رضا صفایی کارگردان قدیمی و مرحوم منوچهر وثوق هنرپیشه سینمای پیش از انقلاب است. او در کنار بازیگری به عنوان مدیر تولید فیلم هم فعالیت داشت.
علیاکبر طوفانپناه پیش از انقلاب در بیش از ۱۶ فیلم سینمایی بازی کرد. آخرین فیلمی که در آن ایفای نقش کرد، عروسی مامان در سال ۱۳۸۵ بود.
این بازیگر در تعدادی از سریالهای تلویزیونی، چون باغ گیلاس، عیاران و.. هم نقشآفرینی کرد.
همکاران این هنرمند با تایید این خبر از مردم خواستند برای بهبودی این هنرپیشه دعا کنند.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
tags # بازیگر سینما سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غولپیکر چینی از پورشه هم گرانتر است! قارچهای زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست میدهند، چه حسی است؟