تغییر مسیر سینما از فیلم های فروشنده به خروشنده
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۲۳۰۲۱
به گزارش خبرگزاری فارس، محمد تقی فهیم منتقد سینما هر دوشنبه متنی درباره وضعیت سینمای کشور منتشر میکند. فهیم جزو منتقدانی است که علاوه بر شناخت ساختاری و زیباییشناسانه سینما، زمینههای شکل گیری آثار را و جریانهای سیاسی اجتماعی در پس هر اثر و جریان هنری را هم خوب می شناسد.
فهیم در متن اخیرش نوشته است: طی مراسمی که چند روز پیش برگزار شد، جمشید هاشم پور ضمن انتقاد تلویحی از اوضاع سینما ، احیای آن را آرزو کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نقل یک خاطره:
بیست سال پیش جشنواره فیلم های دینی در یزد برگزار شد. اغلب سینمایی ها ، از جمله نگارنده و هاشم پور به این مراسم دعوت بودیم. همه به سالن مراسم افتتاحیه رفتیم. مجری مرحوم علی معلم بود. از سوی سیاست گزاران و مدیران ارشادی ، تیزری آماده و پخش شد که سینمای ایران را قطب بندی و مرور می کرد. من تصادفا کنار هاشم پور نشسته بودم . متن تیزر از فیلم هایی می گفت که فرهنگ کشور را به "تاراج" می برند و روی این بخش ها تصاویری از فیلم هایی تدوین شده بود که هاشم پور بازی داشت و هر جا ظاهر می شد با تند ترین کلمات مورد حمله و تحقیر قرار می گرفت. هاشم پور که خیس عرق شده بود مرتب به من می گفت "دارن با من چکار می کنند اقا". و متقابلا پلان هایی از فیلم های فروشنده و عبوس فستیوال پسند وقت را به عنوان آثاری که باعث اعتلای فرهنگ و نجات کشور می شوند، معرفی می شد و ...
تیزر که تمام شد ، متولیان سینمایی ردیف جلو و بقیه مدعوین به تبعیت، سازنده تیزر و محتوای آن را ایستاده تشویق کردند. البته در پایان مراسم، انبوه جوان هایی که مقابل سالن اجتماع کرده بودند، برخلاف آقایان، هاشم پور را تا میدان اصلی شهر روی دوششان حمل کردند.
آنچه امروز شاهد آن هستیم حاصل تلاش بی وقفه ی هدفمند کسانی است که سینمای ایران را به این میدان کشاندند. جریان مدیریت کننده سینما، همه مسیرها را به سمتی فلش گذاری کرده بود که پیر و جوان فیلمساز تنها راه بقا را در حرکت به سمت مقصد طراحی شده می دیدند. فیلمسازی که وارد فارابی می شد با نصب تابلویی به نام مرحوم کیارستمی مواجه می شد، درحالی که رسول ملاقلی پور یک دهه قبل فوت کرده بود و آثارش در عین نگاه به مخاطب عام، مورد وثوق خواص و منتقدین هم بود . آیا این اتفاق غیر ازاین بود که فیلمسازان را به سمتی خاص رهنمون می کرد؟ جوان جویای نامی که در پی پریدن بود، چگونه می توانست در برابر چراغ های چشمک زن مدیران مرعوب فستیوال ها مقاومت کند ، خصوصا که در هیچ مرحله از تصویب متن و حمایت، اشاره ای به مولفه های مورد پسند مخاطب داخلی نمی شد که برعکس رزومه حضور فستیوال های غربی ملاک افزایش برآوردها قرار می گرفت.
ترغیب و تشویق ساخت فیلم های عبوس ضد مخاطب تنها متوجه فیلمسازان جوان نبود که حتی پرکارهای معروف را هم قربانی می گرفت. برای نمونه فیلمساز خوب آن سال ها ، سید رضا میرکریمی که در مقطعی به هیچ وجه حاضر نشد پایان فیلم زیر نور ماه را به نفع شرکت در فستیوال کن تغییر دهد و آشکارا دست رد به سینه ژیل ژاکوب زد ، از فیلم یه حبه قند به بعد ، همه اجزا و ویژگی فیلم هایش، با تمنای جایزه به سرانجام رسیدند. چرا راه دور برویم سعید روستایی پس از نمایش فیلم "ابد و یک روز" صحبتی داشت با این مضمون که فیلم برای جشنواره ها نمی سازد و ابد و یک روز را به هیچ جشنواره ای نخواهد فرستاد ، اما شاهدیم که هم ایشان حالا با فیلم بدون پروانه اش ، دور دنیا راه افتاده است.
بی تردید در افتادن سینما به ورطه کنونی عوامل متعددی دخیل بوده است، اما نباید شک کرد که راس این عوامل را غلبه فیلم های فروشنده و عبوس تشکیل می دهد ، واقعیتی که با تغییر مسیر از سمت فیلم های فروشنده به خروشنده، اتفاقات نوینی را شاهد خواهیم بود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: محمد تقی فهیم جمشید هاشم پور رضا میرکریمی سینمای ایران فیلم های فروشنده هاشم پور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۲۳۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تغییر نام باشگاه استقلال از مسیر قانونی ممکن است/ تجلیل از مدالآوران ایرانی با حضور رئیس جمهور
کیومرث هاشمی در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص موضع وزارت ورز و جوانان در مورد تلاش مالکان جدید برای تغییر نام باشگاه استقلال اظهار داشت: واقعیت این است که دو باشگاه استقلال و پیروزی واگذار شده اند و متولی خاص خودشان را دارند اما هر باشگاهی بخواهد تغییر نام پیدا کند باید روال کار را طی کند.
وی افزود: ما کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ماده ۵ باشگاه ها داریم و هر باشگاهی چه استقلال و چه باشگاه دیگری بخواهد تغییر نام داشته باشد باید مسیر قانونی را طی کند.
وی در پاسخ به سؤالی در باره حق پخش مسابقات تیمهای استقلال و پرسپولیس اظهار داشت: حق پخش فقط متعلق به این دو باشگاه نیست حق پخش متعلق به ورزش کشور است و یکی از موضوعاتی است که گره کار ورزش کشور است و لازم است که این گروه باز شود.
هاشمی خاطرنشان کرد: در لایحه برنامه هفتم توسعه موضوع حق پخش برنامه های ورزشی دیده شده و به آیین نامه ای که با کمک وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیما تدوین می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد موکول شده است.
وزیر ورزش و جوانان اظهار داشت: حق پخش حق ورزش است و باید به ورزش داده شود و طبیعی است که اگر حق پخش پرداخت شود، میتواند به حل بسیاری از مشکلاتی که در مسیر ورود بخش خصوصی به ورزش وجود دارد، کمک کند.
تجلیل از افتخار آفرینان ورزشی
هاشمی همچنین گفت: هفته آینده مراسم تجلیل از هزار و ۵۱۷ نفر از قهرمانان و دست اندرکارانی را که سال گذشته موفق شدند برای کشور افتخارآفرینی کنند، با حضور شخص رئیس جمهور برگزار میکنیم و ۲۳۰ میلیارد تومان پاداش این عزیزان تقدیم خواهد شد.
هاشمی خاطرنشان کرد: جامعه ورزش به رشته هایی که سهمیه المپیک دارند، کمک می کند و بنا است که پس از ۲۰ سال ناوگان تجهیزاتی این رشته های ورزشی با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی که با هماهنگی وزارت نفت در نظر گرفته شده ارسال شود.
انتهای پیام/
آرش خلیل خانه